Soluția antipană Fakir – test și concluzii după 4 luni de folosire
De către Horațiu Campian -Aug 7, 2016
Roțile tubeless au devenit ceva normal pe MTB, cei ce mai merg cu camere în anvelope fiind priviți deja ciudat. Avantajele sunt atât de mari încât pur și simplu alegerea ar trebui să fie evidentă. Și cum popularitatea acestora a ajuns la cote imense, piața de lichid antipană a crescut și ea, pentru că noile anvelope tubeless ready se pot folosi doar în combinație cu acesta.
Oferta pe piață este bogată, de la mărci consacrate cum ar fi Stans sau Joe, trecând prin lichidul vândut sub marca proprie a producătorilor de anvelope (dar de obicei produs de altcineva) și până la mărci mai puțin cunoscute, dar nu neapărat mai puțin perfomante.
Fakir Protecție Antipană este un produs 100% românesc, atât ca dezvoltare cât și ca producție (imagini din fabrică găsiți aici). Produsele Fakir sunt deja pe piață de câțiva ani buni, timp în care au fost testate de mulți cicliști care le-au rămas fideli. Calitatea lor este foarte bună, la nivelul celor mai performante de pe piață, dar prețul este mult mai avantajos. Eu personal am folosit de-a lungul timpului multe tipuri de soluție (tot pe ce am pus mâna, fără preferințe). Impresia mea generală e că cele albe, pe bază de latex, funcționează mai bine pentru biciclete. Produsele Fakir, pe care le folosesc deja de 4 luni, mi s-au părut comparabile cu cele mai bune soluții încercate. Nu o să spun că se ridică la nivelul Stans sau Joe, dar cel puțin din propriile mele constatări funcționează la fel de bine ca acestea.
Fakir oferă multe tipuri de soluții pentru diverse tipuri de vehicole, în funcție de grosimea anvelopei, viteza de rulare și presiunea aerului. Pentru bicicletă, sunt oferite două tipuri: FKR-01, soluție clasică pe bază de fibre de Kevlar și FKR-LTX, pe bază de latex, ultima fiind recomandată și pentru repararea penelor deja existente. Le-am testat pe ambele pe roțile de MTB și am fost plăcut impresionat de rapiditatea cu care se etanșează anvelopa, de cele mai multe ori fiind suficientă o pompă manuală de podea pentru acest lucru. Pe teren nu am avut probleme, ceea ce e un lucru minunat dar irelevant, deoarece poate nu am avut nici ghinionul de a înțepa roata. Din acest motiv am decis să fac un test cu o anvelopă uzată: după introducerea de aproximativ 100-150 ml de soluție FKR-LTX, am perforat anvelopa pe calea de rulare cu trei cuie de diametru diferit, dintre care unul chiar foarte gros, de 4,5 mm, peste dimensiunea de 4 mm pentru care este garantată soluția Fakir și majoritatea produselor similare. Apoi am introdus toate trei cuiele deodată, am reglat presiunea la 2 atm și am verificat pierderea de presiune după extragerea fiecărui cui.
Concluzia este clară: cât timp obiectul care a produs pana rămâne înfipt în anvelopă, etanșarea e perfectă. La eliminarea obiectului, la cuiul subțire și cel mediu anvelopa s-a etanșat singură fără probleme, în timp ce la cel gros a fost nevoie de un pic de ajutor. Pe teren se poate introduce într-o gaură așa de mare un fir de vulcanizare, dar chiar și o bucată de lemn în jurul căreia lichidul să etanșeze spațiile este suficientă pentru a ajunge acasă. Oricum, soluția Fakir și-a făcut treaba și în această situație, dar pierderea de presiune e destul de mare, de 0.8 atm, ceea ce ar putea să facă necesară reumflarea roții.
https://www.freerider.ro/accesorii/solutia-antipana-fakir-test-si-concluzii-dupa-4-luni-de-folosire-109537.html